maandag 24 september 2012

Balletles woensdagavond

Vanaf nu komt er elke week minimaal één stukje online over een bepaalde dansgroep (van Shirelle). Dus niet van mijn eigen groep, maar van ongeveer alle groepen die er zijn. Zo kan iedereen eens een kijkje nemen in een andere groep.

We beginnen met de klassieke balletgroep op woensdagavond (19 sept. 2012), in de leeftijd van ongeveer 11/12 jaar. Dit is een mooie groep, een stel jonge meiden en een vrolijke jongeman. Ziet er uit als een gezellige maar hardwerkende groep. Eens kijken of dat ook echt zo is...
Als iedereen er is wordt er wel een beetje angstig mijn kant op gekeken. Nadat er even uitgelegd is wie ik ben en waar ik voor kom, wordt het niet direct beter. Maar ik blijf lief lachen... hopen dat het helpt!

Het eerste wat ze gaan doen is vrij dansen. Zo te horen is dit niet hun favoriete bezigheid. Maar ja, Shirelle haar wil is wet, dus het moet wel gebeuren. Het is goed voor hun expressie en creativiteit. Ik ben erg benieuwd! Wel moeten de mooie lichtjes aan. Grrr... nu kan ik slecht foto's maken. 

Gelukkig kan mijn camera wel prima filmpjes maken met deze lichtjes. Dus kan ik toch laten zien hoe leuk deze groep kan dansen. Beetje bang zijn ze nog wel voor me, want om ze van dichtbij te filmen moet ik de zoom gebruiken, want ze dansen zo ver mogelijk bij me vandaan, hahaha!


Na deze vrije expressie is het tijd voor het echte klassieke ballet werk. Iedereen aan de barre! En nu... Shirelle vraagt of ze de plié-oefening nog weten. Het blijft stil. Oei! Ook nog opletten geblazen tijdens de les dus. Maar het is nog maar de tweede les na de vakantie, dus Shirelle helpt ze nog een handje. Zie hier de uitvoering.

Het gewone licht is weer aan, dus ik heb nu wel mooie foto's kunnen maken!


Nu komt de jeté-oefening. Na een korte uitleg weet iedereen weer hoe het moet en gaan ze ijverig aan de slag. Ze zijn gelukkig al een beetje vergeten dat ik er ben en doen hun uiterste best om het er goed uit te laten zien en dat lukt behoorlijk. Goed bezig dames en heer!


Dit ging prima. Maar nu komt er toch een iets ingewikkeldere oefening. Ik heb al heel wat jaren les, maar hier raakte ik zelfs van in de war. Been naar de knie (pique), dan weer voor sluiten, dan weer achter sluiten... Pittig hoor! En petje af voor deze kids, want ze doen het toch maar mooi even! Zie hier hoe ze deze moeilijke oefening er zeer goed uit laten zien. Als ze hierdoor geen mooie pirouettes meer gaan draaien...!


Dan is het tijd voor een paar fijne rek en strek oefeningen. Je kijkt je ogen uit hier! Wat een lenigheid is er hier al aanwezig. Wij mogen dan wel ouder zijn en langer dansen dan deze meiden en jongen, maar hier kunnen wij nog een puntje aan zuigen!


Zie hier fantastische sprongen uit de hoek! Die oefeningen hierboven hebben zeker geholpen.


En ook in het midden, in het Frans ook wel 'au millieu' genoemd, zijn ze ook al zo super bezig. Het ziet er echt goed uit! Ze doen ook hun uiterste best en dat zie je zeker wel.


Mooi om te zien hè?! En ik heb niet alleen foto's hiervan, maar uiteraard ook een filmpje.


En nog een filmpje. Van weer een zeer pittige sprong-oefening. Ik weet nog dat ik dit ook moest doen toen ik zo oud al hun was. Wat vond ik het altijd lastig, al die kleine snelle sprongetjes. Petje af voor jullie!


Natuurlijk zijn ze ook in deze groep alweer begonnen met het leren van een dans. Deze groep leert een dans op muziek uit de musical Tarzan. Prachtig nummer! En het begin van de dans ziet er echt al leuk uit! Het is nog maar de tweede week dat ze les hebben. Als je dat weet, ziet het er alleen maar nog mooier uit.


Ik ben benieuwd hoe deze dans zich de komende weken gaat ontwikkelen. Het is namelijk een goede groep, met veel potentie. En iedereen is heel serieus bezig, met af en toe wel een lolletje natuurlijk.


Nog meer filmpjes zien dat ze met Tarzan aan het oefenen zijn? Kijk dan even op het YouTube kanaal!
Als je lid word, ben je altijd als eerste op de hoogte van nieuwe filmpjes!

Natuurlijk wordt er aan het eind van de les even netjes afgesloten. 




Ik vond het ontzettend leuk dat ik bij deze groep te gast mocht zijn! En ik hoop dat zij dat ook vonden en dat ze tevreden zijn met het resultaat. We zien elkaar vast nog wel eens. 
Wie weet kom ik later nog wel een keertje langs... ;)

2 opmerkingen:

  1. Hallo Jacolien,

    Super, wat leuk dat jij dit doet! In alles lezen we jouw oprechtheid.

    Groetjes van de trotse ouders en zus Iris van Eva.

    BeantwoordenVerwijderen