donderdag 27 september 2012

Balletles dinsdagmiddag

Deze keer mocht ik kijken in de balletgroep met meisjes die 7/8 jaar zijn. Ze dansen altijd op dinsdagmiddag van 16.00 tot 17.00 uur, en op 25 september mocht ik bij ze kijken.


Toen ik aankwam zag ik al een heleboel ouders zitten kijken en ik hoorde de muziek al spelen. Oeps! Ik was een beetje te laat. Heel zachtjes ben ik naar binnen geslopen. Ze waren net allemaal met hun ogen dicht aan het dansen, dus niemand heeft me zien binnenkomen. Natuurlijk is Shirelle toen even gestopt om te vertellen wie ik ben en wat ik kom doen. En de meisjes vonden het volgens mij wel leuk! Lees snel verder om er achter te komen wat ze allemaal hebben gedaan tijdens de les.

Ze begonnen met zelf dansen op je plek. Maar om het nog moeilijker te maken, moesten ze hun ogen dicht doen. Misschien moeilijk te geloven, maar het zag er nog steeds heel mooi uit!


Ze mochten ook voorzichtig gaan staan (met de ogen nog steeds dicht natuurlijk) en staand op hun plek dansen. Toen mochten de ogen eindelijk open, hahaha. Nu konden ze door de hele zaal dansen, op hele vrolijke muziek. Kijk maar!


Daarna gingen ze naar de barre om oefeningen te doen. Shirelle vroeg wie nog wist hoe de plié oefening ging. Ik dacht dat niemand het zou weten... maar er waren een paar meisjes die het wisten! Knap hoor! Na even geoefend te hebben ging de muziek aan en deden ze allemaal precies wat ze moesten doen.




Filmpje!

De eerste oefening zat er op. De volgende: de tendu oefening. Ook hier waren er een paar die precies wisten hoe de oefening ging. Gelukkig legt Shirelle het altijd nog even uit voor als je het was vergeten. Allemaal klaarstaan.... en... actie!




En nu een hele moeilijke: frappé. Je moet je voet niet strekken maar flexen en dan je hak tegen je enkelbotje. Alsof dat nog niet genoeg is, moet je voet steeds in en uit en strekken en weer flexen. Goed gedaan dames!


Aan het eind van de oefening worden er pique's gemaakt. Prachtig! Je kunt ze hieronder zien.



Nog een mooie show, maar nu met alle benen zo hoog mogelijk in de lucht!



Daarna is het tijd om uit de hoek te dansen. Shirelle komt met twee zakjes aanlopen. Wat zal er in zitten?
Het zijn de waaiers! Erg mooi, maar lukt het ook om er mee te dansen? Ja hoor, deze dames zetten een uitstekende prestatie neer. Gelukkig heb ik het gefilmd, zodat iedereen kan meegenieten.


En nog een oefening uit de hoek. Aan de barre hebben de meiden laten zien hoe hoog ze hun benen in de lucht kunnen gooien. Kunnen ze dit ook als ze een grand jeté maken uit de hoek? Natuurlijk!


Na deze mooie sprongen gaan ze uitrekken. Even alle spieren lekker rekken. Nou, en dat kunnen ze hoor! De benen vliegen alle kanten op, de spagaat ziet er goed uit en ook de split is zeker niet mis. Als ze flink door blijven oefenen, worden ze steeds beter en kunnen ze de benen tegen hun neus of naast hun oor krijgen.




Tijd om naar het midden te gaan. We hebben net een heleboel met de benen gedaan, dus nu is het tijd om de armen eens aan het werk te zetten. Ze moeten in allerlei verschillende posities. Laat maar zien ballerina's!


Het volgende pasjes was een van de eerste pasjes die ik leerde op ballet. Het heeft ook een echte Franse balletnaam. Stoer toch? De pas de bourrée, of zoals Shirelle het zegt 'achter-zij-voor'. Dames, ik zou dit maar heeeeeel goed onthouden, want dit pasje wordt heeeeeeeeel veeel gebruikt!


Na dit mooie rustige pasje komt er nu een oefening met wat meer pit. Springen! Alsof je op een trampoline staat. Maar... we zijn geen olifanten, dus zachtjes landen. Het is niet alleen een leuke oefening, het ziet er ook nog eens leuk uit. Want er zijn twee groepen die om de beurt springen. Grappig om te zien!


Als ze nu niet moe zijn! We zijn ook (gelukkig) bijna aan het einde van de les. Maar nu nog iets spannend... een standbeeld maken. Vorige week hebben ze hiermee voor het eerst geoefend. En ik wist niet meer hoe het zou gaan. Dus ik was heel benieuwd! Kijk maar mee.

Wat een mooi standbeeld!

Nog even een mooie buiging en dan verdienen deze meisjes een heel groot applaus!!

*klap*klap*klap*klap*klap*klap*klap*klap*klap*klap*klap*klap*klap*klap*klap*klap*klap*klap*

Meiden, ontzettend bedankt voor deze leuke les! Ik vond het super om een keertje te mogen kijken. Hopelijk tot een volgende keer!


Wil je nog een paar meer filmpjes zien? Ga dan naar deze website:
Als je lid word, ben je altijd als eerste op de hoogte van nieuwe filmpjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten