vrijdag 30 november 2012

Spitzen

Een paar weken geleden heb ik nieuwe spitzen gekocht. De spitzen die ik had waren te zacht geworden en Shirelle attendeerde mij hierop. Dus ik moest zo snel mogelijk naar Groningen om daar nieuwe spitzen te kopen.


Zoals op de foto is te zien zijn ze ook niet meer zo mooi. Wat wil je ook na een jaar dansen + een voorstelling in de Muzeval. De zool zwart met glitters, de bovenkant beschadigd, de neusjes donkergrijs, de linten gekreukt... maar oh wat zitten ze lekker! Maar ja, te zacht is te zacht. En ik merkte het ook wel met dansen. Dus toch maar op weg op nieuwe te kopen!


Bij de winkel aangekomen was het gelukkig rustig en werd ik direct geholpen. Uit ervaring wist ik dat ze altijd vragen of je je oude spitzen ook mee hebt genomen. Ik was goed voorbereid en had ze bij me. Meneer Edmund bekeek de spitzen en voelde er aan. Hij vroeg waarom ik nieuwe wilde en zei dat mijn docente had aangegeven dat ze zacht werden.

Ik was erg tevreden met het paar dat ik had. Hij vroeg natuurlijk ook hoe ze bevielen en ik zei dat ik er erg blij mee was. Dat leek hem ook wel kloppen, aangezien de schoen erg geschikt is voor mij 'soort voet'. Eén van de eerste keren dat ik spitzen ging kopen kreeg ik te horen dat ik een "square foot" heb. Tsja, sommigen hebben een square pants en ik heb een square voet. Komt er eigenlijk gewoon op neer dat ik een brede voet heb.

Na deze informatie heeft hij dezelfde spits gepakt en heb ik deze geprobeerd. Met pantykousjes van de winkel, teenbeschermers van mezelf en de nieuwe spitzen trok ik ze aan. Daarna mocht ik bij de barre komen staan en erop gaan staan. Hij gaf nog wat tips en aanwijzingen over hoe ik er op moest staan (knieën goed doorstrekken, tenen goed strekken etc.). En hij kwam eigenlijk tot de conclusie dat dit inderdaad geschikte spitzen voor mij zijn! Dus kon ik naar de kassa.

Ook zo benieuwd hoe spitzen eigenlijk worden gemaakt? Bekijk het filmpje hieronder! Erg leerzaam!



Gelukkig is deze uitgave voor mij maar ongeveer één keer per jaar. Want het is wel een dure hobby! En zo trots als een pauw liep ik met de meest prachtige plastic tas met m'n nieuwe spitzen er in naar buiten.



En wat zien je spitzen er nog mooi uit als ze net uit de winkel komen. Om verliefd op te worden. Wil je ooit foto's maken van je spitzen? Doe dat dan als ze spiksplinternieuw zijn!


Voordat je er op kunt dansen moet je nog wel even aan het knutselen. De spitzen komen namelijk als een bouwpakket. Je hebt de spitzen, linten, elastiek en neusjes. Op de foto hieronder zie je alles.


Wat ik altijd als eerste doe is de neusjes voor op de spitzen vastplakken. Hiervoor gebruik in Bizon Kit. Let goed op! De neusjes hebben twee verschillende kanten. Zorg ervoor dat je op de gladde kant de lijm smeert. Leg wel even een krant o.i.d. eronder, zodat je niet op de tafel knoeit.


Ook smeer je de lijm op de voorkant van je spitzen. 
Dit laat je 10 minuutjes drogen en daarna plak je ze aan elkaar vast. 

Dan is het tijd om de linten en het elastiek te knippen. 
Je moet vier linten hebben van gelijke lengte. Het elastiek kan gewoon door de helft.


Het mooiste is om het met een stofschaar te knippen. Dat wil ook heb beste. Je hebt dus nu je spitzen van neusjes voorzien en de linten en het elastiek geknipt. Dit was het makkelijke gedeelte.


Nu doe ik het zelf als volgt. Als eerste maak ik de linten vast. Om het zo mooi en stevig mogelijk te maken, vouw in de onderkant van het lint dubbel en naai dit met een draadje vast.


Daarna maak ik ze met de hand vast aan de spits. Waar je je linten vastmaakt is vaak persoonlijk. Er wordt over het algemeen gezegd dat je ze aan de achter de naad vastmaakt die over de zijkant van je spits loopt. Of je vouwt de hak van je spits naar binnen en daar waar hij knikt maar je de linten vast. Zelf vind ik het prettiger om ze voor de naad vast te maken. Dit moet je door de jaren heen zelf een beetje uitvinden. Je maakt ze vast aan de binnenkant van je spits.


Dit doe je aan beide kanten. Ik laat mijn moeder hier altijd nog een keer met de naaimachine over gaan, zodat ze extra goed vastzitten. Daarom heb ik ze ook niet super goed vastgemaakt met de hand. Ga je er niet meer met de naaimachine over, zorg dan dat ze goed vast zitten. Test het ook!

Het andere uiteinde van het lint gebeurt verder niets mee. Wat wel handig is, is om er met een aansteker VOORZICHTIG langs te gaan. Hierdoor gaan losse draadje er af en gaat het later niet rafelen. Op het plaatje hieronder kun je goed het verschil zien.


Nu heb ik zoveel foto's gemaakt, maar ben vergeten ze te maken van het elastiek. Maar je gaat als volgt te werk. Op de hak van de spits loopt een naad. Je maakt de uiteinden van het elastiek naast de naad vast. Ook hier gaat m'n moeder nog even weer met de naaimachine over.
Wel natuurlijk even meten of het elastiek niet te groot is. Anders moet je eerst nog een stukje afknippen. Het elastiek maak je vast aan de BUITENKANT. Op die manier zorgt het er des te beter voor dat je spits niet van je hak afglijdt.

Klaar is Kees! Nu kun je er op dansen. Let wel, ze moeten eerst een paar keer in worden gedanst, dus je kunt niet direct een hele les op nieuwe spitzen volhouden. Wil je weten hoe je ze moet vastknopen? Bekijk dat het filmpje hieronder. Daar laten ze twee manieren zien.


En nu oefenen oefenen oefenen... Totdat je erbij neer valt! Spitzen zijn heel erg leuk en het is iets waar je als danseres/ballerina naar uit kijkt. Daarentegen is het niet speciaal comfortabel en ook niet pijn vrij. Het is hard werken! Maar het plezier maakt een heleboel goed. Bekijk het filmpje hieronder om te zien hoe een professionele ballerina omgaat met haar spitzen...


Er staan ook een heleboel fimpjes op YouTube over het 'breken' van je spitzen. Hiermee maak je ze soepeler. Kijk hier alsjeblieft mee uit! Het zou vervelend zijn als je ze op de verkeerde plek breekt of ze veel te zacht maakt. Advies: heb je er nog niet zoveel verstand van, laat het je dansdocent(e) dan doen! Hij/zij heeft er wel verstand van en kan je tips geven.

Maybe one day....


Hopelijk heb je iets aan deze blog gehad... misschien tips of gewoon leuke, misschien wel nieuwe informatie. Veel plezier met je (eerste) spitzen!

9 opmerkingen:

  1. Fijne uitleg! Ik heb ook sinds een tijdje spitzen en vind het helemaal geweldig haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoe maak je je spitzen weer mooi want het was repetitie van ballet en we moesten op iets zwart zitten en mijn spitzen zijn supervuil

    gr

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Altijd jammer als je spitzen vies worden, maar meestal is er niet zoveel aan te doen helaas. Je kunt proberen om voorzichtig met een doekje of sponsje de vlekken weg te halen. Maar meestal worden je spitzen er niet mooier op.

      Verwijderen
  3. De linten van mijn spitzen hebben een stukje elastiek in het midden. Als je dit hebt moet je zorgen dat bij het vastmaken het elastiek aan de achterkant van je enkel zit als je ze vast knoopt. verder super handig dit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik zit pas op spitzen en ik vind het geweldig.maar na 2 weken zijn ze al vies.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mijn spitzen heb ik nu een half jaar ofzo, heb 30 minuten per week spitzen les, en dans er 1 tot 2 x per week een poosje op, maar nu heb ik het gevoel alsof mijn spitzen erg zacht worden, ze buigen tussen mn wreef en demipointe erg ver door, heb ook het gevoel dat ze heel ver overbuigen. ik sta wel mooi op mn spitzen, goed op mn platform maar mijn spitzen beginnen nu over mijn platform te buigen. ik val soms zonder reden van mn spitzen af.. betekent dit dat ze te zacht zijn om er op te dansen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik wil over 2 jaar opballet na 4 jaar ballet maar k ben bang dat k alles verkeerd ga naaien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoi ik heb dus oude spitzen maar ze zijn heel vies en ik wil ze verkopen want ik ben van dansen af... nu mijn vraag hoe kan ik de onderkant een beetje schoonmaken??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan ze alleen verkopen als decoratie omdat je ze al zelf gebruikt hebt en een andere danser dan niet goed de spits past

      Verwijderen