zaterdag 10 november 2012

Balletles donderdagavond (klassiek 12-14 jaar)


Het duurde even ietsje langer voordat deze blog online kwam. Had het nogal druk met school en nieuw werk. Maar hij is klaar! Ik ben op 11 oktober bij deze groep geweest. Het is een leuke groep jonge meiden die, zonder dat ze het zelf door hebben volgens mij, ook nog eens heel goed zijn.

Uiteraard begon deze les ook met een warming up aan de barre. Deze meiden dansen allemaal al een poosje, en dat is goed te zien! Het ziet er namelijk goed uit!


Ik kreeg deze keer de kans om een heleboel foto's te maken terwijl ze aan de barre stonden. Dit kwam namelijk door het volgende. Shirelle heeft namelijk dit jaar bedacht dat het goed voor ons is om de oefeningen uit het hoofd te kennen. En deze groep was een beetje de klos. Ze wisten het namelijk niet helemaal meer. Toen heeft Shirelle het uitgelegd, maar ging het nog niet foutloos. Dus ze moesten de oefening wel 3 of 4 keer overnieuw doen! Ik denk dat ze de plié-oefening nooooit meer zullen vergeten!!


Bijkomend voordeel was dat een paar moeilijke barre oefeningen werden weggelaten. Natuurlijk werd de tendu oefening nog wel gedaan.


Deze groep moest ook de fondu-oefening doen. Volgens mij is die bij geen enkele andere groep voorbij gekomen. Dus een primeur!


Daarna was de oefening aan de beurt om te oefenen voor de fouetté pirouette.


Dat ziet er niet verkeerd uit, toch? Maar eens kijken of het er op het filmpje nog steeds zo goed uit ziet!


Als laatste aan de barre doen ze de grand battement oefening. Deze meiden laten het eruit zien alsof het heel gemakkelijk is. Dat is erg knap! Dat belooft wat voor de toekomst!


Dan is het tijd om even flink uit te rekken.


En er zitten een paar lenig meiden in deze groep zeg... Om jaloers op te zijn! Als je de foto's hieronder bekijkt, begrijp je vast wel wat ik bedoel.


Nu ben ik toch lichtelijk de volgorde van de les vanaf hier een beetje vergeten. Dus ik gok dat ze nu bezig moesten met vrij dansen. Dat werd niet heel erg enthousiast ontvangen. Maar Shirelle dulde geen tegenspraak! Ze stond er zelfs op dat het gefilmd werd. Als compromis mochten dan wel de mooie lampjes aan. Ik moet zeggen dames, het is niet iets om je voor te schamen en jullie hebben het prachtig gedaan!



Toen dit achter de rug was kwamen weer de gestructureerde oefeningen. Nu in het midden. (Mocht ik me vergist hebben, dan moet je gewoon het vrij dansen en dit even omdraaien...)


Ze beginnen met een mooie rustige Adage-oefening in het midden. Het lijkt natuurlijk mooi en rustig, maar het is gewoon ook keihard werken!


Dan gaan ze pirouettes maken. Daarvoor hebben ze al even aan de barre geoefend, en nu moeten ze het in de praktijk gaan brengen.



En dan nog even springen in het midden. Pittige oefening, maar wel erg leuk om naar te kijken vind ik zelf. Je wordt er alleen wel erg moe van als ik die meiden zo zie.


Tijd voor de wals. En deze oefening doen ze vanuit de hoek. Vind dit zelf altijd een leuke oefening, om te doen en om te zien! Ze hebben het al goed onder de knie moet ik zeggen.


Natuurlijk heb ik hier ook een filmpje van!


Van de volgende oefening uit de hoek heb ik, heel bijzonder, alleen foto's van. De grand jeté. Meestal film ik dit ook, maar dit keer niet. Gelukkig hebben we de foto's nog!


En dan is het nu tijd voor de dans. Ik wist niet wat er ging komen en heb me laten verrassen. Misschien dat sommigen het al kunnen raden door de foto's hieronder.


Jawel, ze dansen Within Temptation! Die dans heb ik zelf ook gedaan. Heel leuk om te zien hoe deze meiden het doen! Het is eigenlijk een spitzen dans, maar eerst wordt het zonder spitzen geleerd. En dan is het ook al pittig genoeg! Maar deze meiden slaan zich er moedig doorheen.


Shirelle heeft ze er ook nog even "bang" mee gemaakt dat het mijn dans was. Heel grappig, want daarna zag het er toch nog een stukje beter uit! Leuk hoor meiden, jullie doen het heel goed.





Dames, bedankt dat ik bij jullie mocht komen kijken. Ondanks het niet zo warme onthaal... 
(quote: "Je komt toch geen foto's en filmpjes maken?! Gatsie! Dat vind ik niks!")
Het was heel erg leuk en ik ben benieuwd naar de dans, dus ik kom zeker nog een keertje weer kijken! Bereid je maar alvast voor ;)

1 opmerking:

  1. Leeeeuk! Wanneer kom je bij onze les? dat is op woensdag avond om 7 uur! hahaha!:D

    XVL

    BeantwoordenVerwijderen