zondag 15 september 2013

Opening van het cultureel seizoen

Wie heeft de posters niet zien hangen in Emmen? Niet gezien? Ik heb de poster hier nog even weer neer gezet. Dit weekend werd het culturele seizoen feestelijk ingeluid. Er zijn verschillende optreden geweest in het centrum van Emmen. Muziekoptredens, van DJ's tot koren en van drumbands tot theater. En natuurlijk niet te vergeten... DANS!
Het programma begon op donderdag 12 september met de opening van de fotografie-expositie 'Duo' in CQ Centrum voor de Kunsten. Later op de avond werd de openluchtfilm 'Moonrise Kingdom' gedraaid voor het terras van De Brasserie in het centrum



Vrijdag 13 september werd in de Grote Kerk de tentoonstelling 'Door de bomen het bos' geopend.
Vanaf 20.30 uur vond het dance-event Emmen Open Air plaats op het Muzevalpodium naast de HEMA.


Dit dance-event werd geopend met dans door CQ en door Dance Company Shirelle**. Het begon met een goed ingestudeerde hiphop dans, gevolgd door een groep breakdancers. Daarna waren wij aan de beurt. We dansten een dans die we een paar jaar geleden hebben uitgevoerd in de Muzeval. Het is op muziek van de film The Matrix. Zelf deed in door omstandigheden* niet mee, maar ik ben wel komen kijken. De dans ging erg goed en lekker strak! Heerlijk! (Dit is wel gefilmd, maar niet met mijn camera. Ik bezit het filmpje niet en kan het dus helaas niet laten zien.)



Op zaterdag 14 september was de Uitmarkt in het centrum van Emmen. Van het Noorderplein tot bij het oude Postkantoor presentereerden zich ca. 80 organisaties op het gebied van kunst en cultuur, educatie en uitgaan. Een lint van kramen verbindt het Kinderplein (=Noorderplein) met het Muzevalpodium en de Grote Kerk met het Amateurkunstpodium. Op de diverse podia en speelplekken traden artiesten, koren en orkesten op die het komende jaar in Emmen te zien zijn. In het Centrum Beeldende Kunst Emmen was 's middags nog een tentoonstelling.



Tijdens de Uitmarkt mochten groepen van het CQ en van Dance Company Shirelle optreden op het Amateurkunstpodium bij het oude Postkantoor. Ook bij dit optreden heb ik niet meegedaan, maar wel met een kritische blik de optredens bekeken natuurlijk! En het was wederom erg goed! Er waren veel verschillende groepen die verschillende dansstijlen vertegenwoordigden. Alles zag en er strak uit en ging mooi gelijk als groep. Je kon merken dat er veel geoefend was en dat iedereen op elkaar was ingespeeld. Hoe jammer ik het ook vond om niet mee te doen, ik heb werkelijk genoten van alle optredens. Tot kippenvel toe!


Hieronder zijn filmpjes te zien van de dansen die zaterdag werden gedanst:

White Stripes

Requiem

Matrix

Kids jazz

Hide and Seek

Petje af voor iedereen! Het zag er geweldig uit. Het vele oefenen en repeteren, zelfs nog tijdens de vakantie, heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen.

Zondag 15 september zijn er nog workshops in het CQ Centrum voor de Kunsten van 13.00 - 16.00 uur. Klik hier voor het programma.
En daarna gaan de gewone lessen weer verder. (De gewone lessen zijn op 9 september weer begonnen.)
We zien uit naar een gezellig en voorspoedig dansjaar, met nieuwe kansen, leuke optredens en weer een voorstelling in de Muzeval.



Bronnen:
http://www.mijnmuzeval.nl/storage-folder/opening-cultureel-seizoen.html

* In de laatste week van de zomervakantie heb ik mijn hoofd gestoten en hierdoor een lichte hersenschudding opgelopen. Hierdoor kon ik uiteraard niet mee oefenen. De reguliere lessen zijn weer begonnen en ik ga langzamerhand weer in kleine stapjes stukjes van de lessen mee doen. Ik ben nog niet helemaal weer hersteld en met name dansen is dan een erg complexe bezigheid voor je hersenen. Voor nu doe ik dus rustig aan en ik hoop voor de volgende optredens (ergens in januari) weer helemaal te zijn opgeknapt, zodat ik weer lekker mee kan doen op het podium!

** Onze docente Shirelle Kleefman heeft de groepen met meiden in de leeftijd van 18+ overgenomen van CQ in haar eigen dansschool. Een dappere beslissing met nieuwe kansen en een spannende toekomst. De danszaal van het CQ wordt gebruikt voor deze lessen. De dansschool van Shirelle, en dus de dansschool waar ik nu bij dans, heeft de naam: Dance Company Shirelle.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten